Algemene voorwaarden

  1. Offerte
    De offertes van AV zijn vrijblijvend en blijven gedurende 60 dagen geldig. De prijzen dekken lonen, salarissen, sociale lasten, producten, materieel, inspectiewerk en algemene kosten tegen de tarieven die gelden op de dag van de offerte. Bij wijziging van een van deze elementen worden de prijzen automatisch en naar verhouding aangepast vanaf de eerste maandfactuur, die volgt op de datum van de wijziging. De prijzen zijn exclusief BTW en taksen en zijn berekend op de uitvoering van de werken tijdens werkdagen van maandag tot vrijdag. De opdrachtgever garandeert de toegang tot de lokalen en draagt de kosten voor de aanlevering van elektriciteit, verwarming en water, evenals de mogelijkheid tot het lozen van vervuild water.
  2. Duur van de overeenkomst
    Tenzij anders overeengekomen, worden de overeenkomsten afgesloten voor een duur van één jaar, en worden, behoudens een vooropzeg van uiterlijk drie maanden voorafgaand aan de vervaltermijn, stilzwijgend hernieuwd voor een periode die de duur van de oorspronkelijke overeenkomst niet overschrijdt. De opzegperiode gaat in vanaf de eerste dag van de maand volgend op de postdatum van het aangetekende schrijven.
  3. Uitvoering van de overeenkomst
    De werken worden uitgevoerd op tijdstippen in onderling overleg met de opdrachtgever en zijn indicatief. Een vertraging kan in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding noch tot ontbinding van de overeenkomst. In geval van overmacht (staking, weersomstandigheden die de werken ernstig bemoeilijken, ongevallen, incidenten en dergelijke) is er schorsing van de overeenkomst, zonder dat deze als dusdanig kan worden ontbonden verklaard.
  4. De leiding van de werkzaamheden
    In onvoorziene gevallen dient het personeel zich te schikken naar de instructies van de opdrachtgever, die hiervoor de technische verantwoordelijkheid zal dragen.
  5. Betaling
    Facturen zijn betaalbaar via overschrijving en contant binnen 30 dagen na factuurdatum. Onverminderd het recht van AV om haar prestaties te schorsen, zal bij gebreke aan betaling op de vervaldag een verwijlintrest verschuldigd zijn op basis van de Wet ter Bestrijding van de Betalingsachterstand (Wet 02.08.2022) voor BTW-plichtigen en de wettelijke intrest verhoogd met 2 punten voor particuliere opdrachtgevers. Daarenboven zal een forfaitaire schadevergoeding van 15% verschuldigd zijn met een minimum van €150,00. Bij gebreke aan schriftelijke betwisting uiterlijk binnen 8 dagen na factuurdatum wordt de factuur als stilzwijgend aanvaard beschouwd en kan deze niet het voorwerp uitmaken van enige betwisting ter zake.
  6. Klachten
    Elke klacht betreffende de uitvoering van de werken dient voldoende gemotiveerd en voorzien van de nodige bewijsstukken uiterlijk binnen 48 uur na de uitvoering te worden geformuleerd. Klachten over de opstelling en de berekening van facturen dienen geformuleerd te worden binnen een week na ontvangst.
  7. Aansprakelijkheid
    Elk schadegeval is gedekt voor een bedrag van €1.500.000 voor lichamelijke en stoffelijke schade per schadegeval, met uitzondering van schade ten gevolge van de slechte staat dan wel slijtage van gebouwen en hun inhoud.
  8. Hoogtewerker
    8.1 De gebruiker verbindt zich ertoe, alvorens gebruik te maken van de hoogtewerker, te verzekeren dat hij over alle verplichte vergunningen conform de wettelijke bepalingen beschikt. Elke inbreuk zal onherroepelijk de onmiddellijke beëindiging van het gebruiksrecht met zich meebrengen, onverminderd het recht van AV om schadevergoeding te vragen wegens onrechtmatige beëindiging van de overeenkomst. De gebruiker, diens personeel, hulppersonen en/of andere personen die in opdracht en/of onder zijn verantwoordelijkheid de hoogtewerker bedienen, dienen bekend te zijn met de gebruikersinstructies en volgens deze te handelen. De gebruiker verbindt zich ertoe de nodige verzekeringen af te sluiten met afstand van verhaal jegens AV.
    8.2 De gebruiker heeft na het verstrijken van de termijn een teruggaveplicht. De gebruiker dient de hoogtewerker op de overeengekomen datum (en tijdstip) terug aan AV ter beschikking te stellen, in dezelfde staat als waarin hij deze heeft ontvangen bij aanvang van de huurtermijn. Hij dient deze gereinigd en op dezelfde wijze als hij deze ontvangen heeft te retourneren. Extra arbeidstijd door niet/onvoldoende reinigen wordt in rekening gebracht.
    8.3 De gebruiker verbindt zich ertoe om alle lasten, belastingen en boetes die voortvloeien uit het gebruik van de hoogtewerker door hem of derden, te betalen.
    8.4 De gebruiker verplicht zich ertoe AV ten allen tijde toe te laten de staat van de hoogtewerker te controleren. Onderverhuur en beschikbaarstelling aan derden is slechts toegestaan na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van AV, op straffe van verval van verzekeringsdekking.
    8.5 De gebruiker is verplicht preventieve maatregelen te nemen ter voorkoming van diefstal, zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend: het correct gebruiken van sloten, afsluiten, opbergen, buiten het zicht van derden plaatsen, vastketenen, enz. De gebruiker is verplicht bij langere huur het dagelijks onderhoud aan de hoogtewerker te verrichten. Indien de vereiste deskundigheid ontbreekt, dient de hulp te worden ingeroepen van AV en zijn de kosten voor rekening van de gebruiker.
    8.6 De gebruiker erkent de hoogtewerker voorafgaand aan de ingebruikname te hebben onderzocht, geïnspecteerd en in deugdelijke staat van werking, vrij van gebreken, te hebben ontvangen. Elke schade aan de hoogtewerker, veroorzaakt binnen de periode waarin de gebruiker verantwoordelijk is, dient onmiddellijk na ontdekking, doch uiterlijk binnen 48 uur na het ontstaan ervan, aan AV te worden gemeld. In geval van diefstal/vermissing van de aan de gebruiker ter beschikking gestelde hoogtewerker is de gebruiker verplicht dit binnen 24 uur na ontdekking aan AV te melden en van de diefstal aangifte te doen bij een politiebureau. Indien de gebruiker verzuimt aangifte te doen en/of een proces-verbaal van aangifte aan AV te overhandigen, geldt de diefstal als verduistering, waarvoor hij zich dient te verzekeren.
    8.7 In geval herstelling nog mogelijk is, verplicht de gebruiker zich tot vergoeding van de reparatiekosten die hiermee gemoeid zijn. Hetzelfde geldt voor schade aan/diefstal van onderdelen en/of toebehoren van de in gebruik genomen hoogtewerker. Daarnaast blijft de gebruiker aansprakelijk voor alle overige dientengevolge door AV geleden schade (zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend: expertisekosten, omzet- en/of winstderving, enz.). De door of namens AV gemaakte expertise ten behoeve van het vaststellen van schade, reparatie- en/of reinigingskosten aan het gehuurde, komt rechtstreeks voor rekening van de gebruiker, en deze verklaart zich er op voorhand mee akkoord dat een expertise op zijn kosten kan worden uitgevoerd door een door AV aangewezen erkend expertisecentrum.
    8.8 De gebruiker wordt aansprakelijk gehouden, ongeacht of hij schuld heeft aan de schade, het verlies, de diefstal of het onbruikbaar of waardeloos maken van de hoogtewerker.
  9. Bevoegdheid
    Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht en enkel de rechtbanken van Antwerpen zijn bevoegd om kennis te nemen van geschillen die ontstaan naar aanleiding van de uitvoering van de overeenkomst.
  10. Algemene voorwaarden
    Huidige algemene voorwaarden vervangen alle voorgaande voorwaarden, evenals alle andere voorwaarden die later opduiken in geschriften uitgaande van de opdrachtgever, die door ondertekening van de offerte uitdrukkelijk erkent van zijn voorwaarden afstand te doen.
  11. Conclusie BTW-tarief
    De werken zullen worden uitgevoerd door eerst detergenten en chemicaliën te gebruiken om algen, bacteriën, schimmels en mos direct te doden en te verwijderen, alvorens de gevel te reinigen.
    11.1  Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van een maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat:
    11.2 De werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken.
    11.3 De woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt.
    11.4 De werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
    11.5 Wanneer aan minstens een van deze voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en boetes.